میراث دانشگاه

ان الارض یرثها عبادی الصالحون

میراث دانشگاه

ان الارض یرثها عبادی الصالحون

میراث دانشگاه

این‌جا، محلی است برای طرح دغدغه‌هایی برای یک میراث گرانبها. میراثی که تنی چند از یاوران انقلاب آن را بنیان گذاردند و هم‌اکنون با عروج حضرت آیت‌الله مهدوی‌کنی به امثال چون مایی رسیده است. و اکنون ما هستیم و آینده سنگری مقدس به نام دانشگاه امام صادق علیه‌السلام.

بایگانی
  • ۲
  • ۰

دانشگاه امام صادق علیه‌السلام با گذشت بیش از سه دهه از آغاز به کار، هم‌اکنون به مرحله‌ای از بلوغ و ثبات رسیده است که بتوان افق‌های بسیار بلندتری را در مقایسه با زمان تأسیس از آن انتظار داشت. شاید در اوایل، ایده اصلی بنیان‌گذاران این بنای ارزشمند، تربیت نیروهایی متعهد و عالم برای مدیریت نظام نوپای اسلامی بوده است، لکن دیدار دانشجویان و اساتید با مقام معظم رهبری در سال 1384 نقطه عطفی شد در هدفگذاری و سیاست های کلان این دانشگاه تا مرجعی باشد برای علوم انسانی اسلامی.

در طول سالیان متمادی از فعالیت این نهاد ارزشمند، فراز و فرودهای بسیاری گربیانگیر دانشجویان و مسؤولین آن بوده است، اما در سالیان اخیر و به خصوص پس از ابلاغ مسؤولیتی گرانسنگ از سوی مقام معظم رهبری به دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، کندی تحولات ناظر به آن هدفگذاری بسیاری از آنانی را که به این سنگر امیدی بسته بودند، آزرده خاطر کرد تا جایی که متأسفانه روند سالیان اخیر دانشگاه حتی در مواقعی در تناقض با آن حرکت جهادی و عظیم مورد انتظار قرار گرفت.

بر کسی پوشیده نیست که در سال‌های اخیر با کسالت حضرت آیت‌الله مهدوی‌کنی از یک سو و مشغولیت ایشان در مجلس خبرگان رهبری در کنار دیگر مسؤولیت‌ها، عملا مدیریت مسائل جاری و حتی برخی عزل و نصب ها تحت تأثیر اطرافیان ایشان صورت می‌گرفت. از این رو نگرانی ناظر به آینده این میراث گرانبها تکیه بر انتقاداتی به روند سال‌های اخیر دانشگاه دارد؛ روندی که بدون شک مسؤولین حاضر در خلق آن نقش جدی داشته‌اند؛ همانانی که می‌خواهند روند فعلی را در مدیریت آتی نیز با انتصاب فرزند آیت‌الله به ریاست دانشگاه حفظ کنند.  

نظرات (۲۳)

سلام.موضوع برای همه مهمه اما چرا می ترسید.تو بنیان مطرحش کنید که خصوصیه نه اینجا که عالم و آدم ببینند.رو شاخه نشستید و دارید اره می کنیدش.
جای این حرفا بین خودی هاست .
فقط دارین آب به آسیاب دشمن میریزین و آشوب و بلوا به پا میکنین خدا هدایتتون کنه, آمین
پاسخ:
ممنون از آقا محمد بابت دعای خیرشون
اما اگر یه مقدار از دشمن و زوایای اون بگید تا ما بیشتر متوجه مطلب شما بشیم، ممنون میشم!
شما که این بحث ها رو شکستن فضای سکوت و رخوت می دونید تا حالا فکر کردید یه ورودی جدید که از هیچ جا خبر نداره می بینه دور و ورش همه حرف توطئه و این حرفاست ، خوب معلمومه که هنگ می کنه و نمی تونه دیگه درست درس بخونه و کی هم نا امید می شه . شما به خاطر این که نفس خودتون رو راضی کنید دارید فضا رو مسموم می کنید 
حالا خدارو شکر که توی وبلاگه اگه تو دانشگاه بود که واویلا می شد...
پاسخ:
سلام و ممنون از ابراز نگرانیتون
اما به گفته شما، اگر علم و آگاهی از فضای پیرامونی یک عیب به شمار بیاد، با این نگاه، کمال غایی انسان، جسارتا تبدیل شدن به یک گوسفند است (که نه شاخ داره و نه جز علوفه و آخور، کاری به چیز دیگه ای نداره)!
در ثانی همیشه تغییر از مسیر و استحاله در یک فرآیند چند ساله اتفاق می افته و اگه کسی الان با وضعیت کنونی سوای آن چه در گذشته بوده و باید می بود، مواجه بشه، مطمئنا ذهنش محدود میشه به همین وضعیت و فک می کنه همین اوضاع و احوالی که توش هست، بهترین وضعیت ممکنه!
ثانیا با استدلال و نگاه شما، هیچ تحول و انقلابی در عالم انسانی اتفاق نمی افته و اگر بخواهیم با این نگاه انقلاب اسلامی رو هم تحلیل کنیم، روشنگری های حضرت امام و همه انقلابیون در آن زمان، چیزی جز تشویش اذهان عمومی و مسموم کردن فضا و درگیر کردن اذهان مردم مسلمان که باید به فکر کسب روزی حلال و نماز و روزه شون می بودند! نبوده است!

و علینا البلاغ
سلام 
اهمیت دادن به این مساله جدای از شان انقلابی وسیاسی یک دانشجو نیست.وبحث آزاد اطراف آن خوب است. ولی نکته این است که آیا درست کردن یک وبلاگ درفضای مجازی و توانایی دیده شدن بحث ها توسط دوست ودشمن(داخلی وخارجی) درست است ؟ 
شاید بهتر بود برای این نقیصه مسئولین وبلاگ کاری می کردند. 
وضعیت رکود چند سال اخیر دانشگاه کارنامه ی عملی اقای دکتر مهدوی کنی و سبک مدیریت و تفکر ایشان است...
ببینید عزیزان!
این دانشگاه همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند یک پدیده ی ممتاز است و باید یک پدیده ی ممتاز بماند. به نظر من آقا سعید گزینه ی بدی برای ریاست دانشگاه نیست، اما این سازوکار برای ریاست ایشان سازوکار نامطلوبی هست.
یعنی اینکه یک نفر به صرف اینکه پسر آیت الله مهدوی هستند، رییس دانشگاه بشوند، این اشتباه است. ضمن اینکه یک دانشگاه به یک سازوکار قانونی نیاز دارد که مسئولین آن در این سازوکار مشخص و معین شوند و نسبت به یک عده و افرادی پاسخگو باشند.
به نظر من اگر یک هیات امنا متشکل از افرادی همچون آیت الله علم الهدی، آِیت الله هاشمی شاهرودی، آیت الله موحدی کرمانی، آِیت الله حسینی بوشهری، آِیت الله امامی کاشانی، آِیت الله سیداحمد خاتمی تشکیل بشود، هرکسی رو که این عزیزان انتخاب کنند نه که ما بلکه همه ی بزرگان هم می پذیرند و ابهت و شان دانشگاه امام صادق علیه السلام هم حفظ می شود.
والسلام علیکم ورحمه الله
سلام
خدا خیرتون بده 
همین مشی مودبانه رو ادامه بدید تا بهانه دست کسی داده نشه
متاسفانه برخی منتظر نشستن بحث رو به حاشیه بکشونن و ذهن ها رو از انتقادهای اصلی پراکنده کنن

خدا بهتون توفیق بده
باسلام
دوستان در بیان نظر خود، حب و بغض شخصی را کنار گذاشته و از روی احساس اظهار نظر نکنند و انشاالله سعی کنند به صورت معقول و منطقی نکات خود را بیان کنند.
 
سلام
از تمام دوستانی که موافق یا مخالف حرف های مطرح شده در این وبلاگن خواهش می کنم این جا رو شبیه فضای بنیان خراب نکنن
با سعه صدر و با اخلاق بدون حاشیه رفتن ها خیلی رک و بدون طعنه و کنایه مستدل و دقیق نکاتشون رو بگن

ما منتقد به روند حاضر و تکاپوی حفظ آن هستیم لذا با احترام به مخالفان انتقاد می کنیم
خدا خیرتون بده،
داری حرف دل همه ما رو میزنی
ما نمک انقلاب رو خوردیم و پای سفره اون نشستیم نه هیچ خانواده دیگه و با این کار یک دانشگاه رو از خطر نابودی نجات میدین
پیشنهاد میکنم یک پست بذاری تا بچه ها گزینه های مناسب برای ریاست رو بیان معرفی کنن و نقد و بررسی بشه، بعدش یک نامه با جمع کردن امضا در مسجد برای آقا بفرستیم
البته باید این نکته را باید دقت کرد که فضای دانشگاه نبایست امنیتی و فضای درگیری بشه
باز هم ممنون
علاوه بر یک سری موارد این را هم باید اضافه کرد که از نظر علمی نیز حاج سعید در قد و قامت پدرشان نیست
  • دانشجوی امام صادقی
  • هر حرفی هست بین خودمون هست. اصلا ایرادی نداره میان افراد یه گروه یا دسته اختلاف نظری باشه، مهم اینه که بدونیم سر چی ها یک دل هستیم.
    به نظر بنده و البته از اونجا که دانشگاه برام مهم هست، رییس شدن آقای دکتر سعید مهدوی اشتباه هستش. اگرم بخوایم بگیم نسبت موروثی شدن ریاست نارواست، اما از جهت مدیریتی و تعامل با سایر اساتید و دانشجویان انتقادات فراوانی قابل طرح است.
    مگه قراره فردی که آدم خوبیه، مدیر خوبی باشه؟ مگه قاعده ست که فردی که مدرک دکتری داره، بتونه مدیریت پژوهش انجام بده؟ مگه فردی که مکانیک خوبیه، لزوماً قصاب خوبی هم هست.
    اینا رو گفتم که متهم به توهین به آقای سعید مهدوی و نیز معدود اساتید دور ایشان نشم.
    به هر حال، این طور که پیش میره، آینده خوبی برای دانشگاه نمیبینم. نگاه های شبه باندی و حذفی شدید اطرافیان آقای سعید مهدوی و نیز عدم برخورداری از تصور صحیح از رسالت اصلی دانشگاه(تولید علم دینی و مرجعیت علمی) از دیگر انتقادات بنده به ایشان هست.
  • امام صادقی
  • سلام
    فکر نکنید که شا بیشتر از خود حاج آقا می فهمید و شما بیشتر از ایشون نگران دانشگاه هستید فکر نکنید شما فقط متوجه هستید و بقیه همه متوجه نیستند اگر احیانا نظر حاجی روی آقا سعید بوده پس ان شاالله ایشون رئیس بشن

    دمتون گرم///بنده به شدت با شما موافقم و اگرم کمکی از ما برمیاد تو پست های بعد اعلام کنید که همکاری کنیم چون به نظر من نجات دادن دانشگاه از این وضعیت مهم تر از اندیشه و تفسیرو....ایناس///از اونایی که فکر میکنن وقتشون با خوندن این حرف ها تلف میشه!!تقاضا میکنم وقتشون رو تلف نکنن و برن درسشون رو بخونن و ایضا کامکان سرشون رو توبرف کنن که نهایتا شکار بشن///آخه چرا باید ریاست دانشگاه با این همه ظرفیت و استعداد برسه به کسایی که...........لااله الا الله///خدا آخر عاقبت مارو بخیر کنه و ایضا همه مون رو هم هدایت کنه///

    شادی روح حاج آقا صلوات

    بسم الله الرحمن الرحیم

    قبل از فوت آیت الله مهدوی کنی هم می شد حدس زد که گروهی در حال فعالیت در این زمینه ها باشند و بخواهند اینگونه مطالب رو پخش کنند گروهی که خودشون رو أبصر الناظرین و أعلم دانشجو یان دانشگاه میدونند ولی نمیدونم  دنبال چه هدفی هستند...

    همه ما میدونیم که دانشجویان دانشگاه ما خودشون رو بصیر میدونند ولی در وافع هیچی نبستیم.. من نمیفهمم که چرا یک عده چون فکر میکنند حرفشون درسته باید اون رو بین همه پخش کنند... منم فکر میکنم یه چیز دیگه مهمه که کاملا مخالف این حرف های شماست پس باید مثل شما بیانیه بدم؟ تو رو به هر چی می پرستید قسم این بحث رو تموم کنید و تن حاجی رو تو قبر نلرزونید ... اگه ادامه بدیدد ما هم که مخالف این حرف هاییم طبق رفتار خود شما عمل میکنیم.. حرف های شما بوی شورش داره و محلش تو پس کوچه هاست نه تو دانشگاه.... اینجا دانشگاه امام صادقه که دانشجویانش برا وقتشون ارزش قائلند و وقتشون رو با این حرف های بیهوده که به اقرار خودتون هیچ ثمری نداره پر نمی کنند.. دست از چرند گویی بردارید و اگر دانشجویید که البته به نظر میرسه دانشجو نباشید!!!!!! برا وقتتون ارزش قائل بشید و اگر اهمیت وقت براتون مشخص نیست رجوع شود به کتاب حکمت ها و اندرزها....

    تمومش کنید .... نذارید بغض امثال ما که با این بی بصیرتی و پوچ گرایی مخالف اند بشکنه..... 

    به پیرنم می بستی
    بنده به دو دلیل با رییس شدن آقازاده مخالفم و امیدوارم فردی دیگر انتخاب شود:
    اول اینکه به دانشگاه لقب موروثی داده می شود
    دوم آنکه باید در دانشگاه تغییراتی انجام شود و افرادی با افکاری نو و بهتر بر روی کار آیند چراکه سی سال است این تفکر بر دانشگاه حاکمیت داشته است
  • امام صادقی ها
  • از اینکه این کار را پیگیری می کنید بسیار خوبه و ازتون تشکر می کنم.
    امید آنکه موثر باشه و فردی که نباید رییس بشه رییس نشه
  • قطره ای از یک دریا
  • واقعا نمک می خورید نمکدان می شکنید....

    احمق ها با این کارا آب به آسیاب دشمن می کنید.
    سلام نشر این گونه مطالب قطعا مصداق صریح کمک به نظام اسلامی و انقلاب و نجات دادن دانشگاه از ورطه غرق شدن است. خدا حفطتون کنه.
    سلام
    این مباحث که گفتی مهم بود حالا چه باید کرد؟؟؟
    وقتی چند سالی هست که دانشگاه عملا دست آقا سعید می باشد برای آینده هم ایشون محتملن چه باید کرد؟؟؟
    دانشگا امام صادق این جوری از دست میره
    جدیدی ها هم اصلا نمیدونن چه خبره فکر می کنن همه چیز درست و سر جاشه.
    پاسخ:
    سلام دوست عزیز.
    قرار نیست کار خاصی انجام بشه. صرف همین صحبت ها و تبادل نظرات و همین که فضای سکوت و رخوت بین دانشجوها شکسته بشه موضوعیت داره تا ان شالله اون چه که موجب خیر و صلاح هست و خدا می خواد اتفاق بیافته.
  • امام صادقی
  • سلام
    عالی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی